Milliseid muudatusi peaksime õppimises ja õpetamises tegema juba täna? Milliseid oskuseid noortes arendama selleks, et neist kasvaksid inimesed, kes on motiveeritud ja inspireeritud kutsuma ellu häid muutuseid kõigi hüvanguks?
Visionäär, novaator ja 365 lasteloo autor Gunter Pauli avaldab allolevates videotes oma uudseid ja maailmamuutvaid ideid hariduse teemal.
Esimeses intervjuus räägib Gunter Pauli, mis inspireeris teda laste ja noorte valme kirjutama. Saame teada, kuidas valmid valmisid koostöös teadlaste ja lastega üle maailma, kuuleme mitmeid põnevaid lugude näiteid ning seda, kuidas valmide kasutamine on 30 aasta jooksul arenenud. Intervjuus tuleb juttu ka sellest, miks Gunteri valmides on 750 tegelaskuju ja 14 000 värvilist südant, miks tema raamatud on trükitud kivipaberile ning miks füüsiline raamat ja õpetaja toetavad õppimist paremini kui tahvelarvuti ja tehisintellekt.
Teises intervjuus tutvustab Gunter Pauli metoodikat ja eesmärke, millest tema 365 lastele kirjutatud valmi lähtuvad. Toome siin välja mõned olulisemad nopped, kuid vaadates-kuulates intervjuud saate kindlasti veelgi põhjalikuma ülevaate ja selgitused Gunteri ideedest (videod leiad lehe allosast).
Selleks, et õpetamisel oleks ettenäidatav tulemus, on vaja teada, kuidas selleni jõuda. Gunter Pauli unistuseks on, et meie lastest ja noortest kasvaksid inimesed, kes on motiveeritud ja inspireeritud kutsuma ellu häid muutuseid kõigi hüvanguks. Ta teab, et selleks on lastel vaja erinevaid teadmisi ja oskusi ning seetõttu on tema valmide arenguliseks aluseks viis erinevat intelligentsust, mis üksteist täiendavad.
- Akadeemiline intelligentsus. Kõikide Gunteri lugude lähtekohaks on mõni uus teaduslik teadmine või avastus.
- Emotsionaalne intelligentsus ehk oskus end väljendada ja ühtse meeskonna või kogukonnana elada ja töötada.
- Kunstiline intelligentsus ehk väljendusvõime, mis ei vaja sõnu, matemaatikat ega muid andmeid, väljendamaks loovalt põhisõnumit.
- Süsteemne intelligentsus ehk meid ümbritseva elu seoste mõistmine. See võimaldab meil näha seninägemata võimalusi kasutamaks arukamalt meie käsutuses olevaid ressursse.
- Tegevuslik intelligentsus. Kui te teate, et saate teha palju enamat sellega, mis on teie käsutuses, siis saate olla ka teistest turuosalistest konkurentsivõimelisem. Ja see võimaldab teil saada tõeliseks ettevõtjaks, kes tegutseb meie kõigi ühise heaolu nimel, samas nõudmata, et maa toodaks rohkem.
Gunter Pauli valmide eesmärgiks on avada noorte meeled ja arukus, andes neile teadmisi, mida koolides ei õpetata. Iga loo juurde kuulub ka juhendmaterjal täiskasvanule, et laps saaks õppida vanemate ja õpetajatega koos ning laskuda nendega arutellu uute teadmiste üle. 365 valmi katavad rohkem kui 10 000 teaduslikku teemat, andes teadmisi selliselt, et noore arusaamad täieneksid samm-sammult.
Nelja intelligentsuse – akadeemilise, emotsionaalse, kunstilise ja süsteemse – eesmärk on anda meile viies, tegevuslik ehk ettevõtlikkuse intelligentsus. Me vajame inimesi, kes on eetilised ja kindlad, kellel on tugev teaduslik baas, kes oskavad suhelda ning kellel on hea süsteemiloogika. Soovime näha uut põlvkonda, kes oleks valmis tegelema ettevõtlusega ühise heaolu nimel. Eesmärk ei ole ettevõtlust üle rõhutada, vaid oluline on, et aitaksime noorel avastada, milline viiest intelligentsusest on just talle omane. Selliselt loodud tiimid põhineksid mitmekülgsetel teadmistel ja oskustel, sest vaid sellise kompetentsiga on võimalik maailma muuta.
Gunter Pauli lood on alati inspireeritud kindla inimese tööst, põhinedes kas teadlaste tehtud avastustel või ettevõtjate uudsetel algatustel. 365 loo kirjutamise lõpujärgus jõudis autor veendumusele, et on oluline tunnustada just noori, kes on otsustanud radikaalselt muuta teadusteemasid, mille kallal töötada. Võtame näiteks loomade emotsioonid. See on teema, mis oleks 50 aastat tagasi olnud ennekuulmatu. Tänaseks on loomade ja taimede kogukonnad ning nende suutelisus omavahel suhelda pretsedenditu avastus. Me arvasime pikka aega, et me oleme ainsad, kes on suutelised muusikaks ja kahekõneks. Nüüd oleme aru saanud, et isegi pootsvaalad oskavad omavahel rääkida rohkem kui kuuekümnes keeles ja see ongi see, mida Gunter soovib näidata: innovatsioon ei seisne üksnes ärimudelites ning tehnikates ja tehnoloogiates. Innovatsioon on ka keskendumine teemadele, mille kaudu saame muuta meie ühiskonna õnneühiskonnaks. Ühiskonnaks, kuhu ei ole kaasatud mitte üksnes erinevad inimesed ja isiksused, vaid ka need 100 miljonit teist elusolendit, kellega me seda koduplaneeti jagame ja keda oleme vaevu tundma ja tunnustama õppinud.
Lood on kirjutatud küll lastele ja noortele, kuid need kõnetavad ka lapsi meis kõigis ja nii on tegemist suurepäraste õppematerjalide ja pedagoogikaga tervele kogukonnale. Valmide teemadeks on maailma kõigi elusolendite põhivajadused – joogivesi, toit, eluasemed ja tervis, energia ja töö, eetika ja õppimine. Mainimist väärib ka see, et kõik valmid lõppevad lausega: “Ja see on alles algus!” – pidades silmas terve rea uute ettevõtmiste, õpingute, väljendusviiside ja avastusretkede algust.